Het schoolvak filosofie in het voortgezet onderwijs

hand-out ten behoeve van het alfi-dispuut op maandag 16 september MMII

Filosofie heeft geen vanzelfsprekende positie in het voortgezet onderwijs; noch als zelfstandig vak, noch als onderdeel van andere vakken. In sommige landen wordt het vak aangeboden, in andere niet. Pleitbezorgers van filosofie wijzen erop dat filosofie-onderwijs ertoe bijdraagt dat leerlingen beter leren argumenteren, een dieper inzicht krijgen in hun culturele achtergrond en beter in staat zijn om vooronderstellingen te doorzien.

In het Nederlandse voortgezet onderwijs kent het vak filosofie een moeizame ontwikkeling.

Deze geschiedenis kan aanleiding geven tot allerlei boeiende bespiegelingen, bijvoorbeeld:

Hoe boeiend deze vragen ook mogen zijn, ik wil mijn aandacht NIET daarop richten. Ik wil me concentreren op de vraag op wat de filosofiedocenten zèlf vanuit de bestaande situatie kunnen doen. Op welke wijze kunnen zij hun positie binnen de scholen zo sterk mogelijk maken? Wat moeten zij vooral nalaten teneinde hun positie niet te verzwakken? En welke infrastructuur moeten zij organiseren teneinde bestaande mogelijkheden optimaal te benutten? Aan de hand van schrikbeelden en voorbeelden wil ik deze vragen beantwoorden.

Walfred Haans